Reply To: Diabeteksen hyvä hoito

Home Forums Terveys-Hymy Diabeteksen hyvä hoito Reply To: Diabeteksen hyvä hoito

#21714 Ilmoita asiaton viesti
Pirkko
Member

Olen kuullut, että Amerikassa ja varsinkin Australiassa ovat kovasti tutkimassa koiran kykyä kertoa diabeetikolle, että sokerit ovat liian alhaalla. Australiassa projektin nimi on"Paws for Diabetics" ja aiheesta on jo kuulema julkaistu artikkeli lehdessä British Medical Journal.Projekti on erityisesti tarkoitettu diabeetikoille, jotka eivät(enää) tunne, kun hypo on lähestymässä, tai asuvat yksin tai muuta tällaista.

Ja kuinkas sattui ! Meidänkin perheessä on Kultainen Noutaja-koira, iältään nyt 7 vuotta, ja olen jo tottunut siihen, että koiramme Ressu ilmoittaa minulle, kun sokerit ovat menossa liian alas. Koirat kuulema reagoivat eri lailla tähän, mutta meidän Ressu yleensä tulee luokseni, panee joko päänsä syliini, kiinteästi silmiini katsoen, tai seisoo vain kuin tikku vieressäni, eikä liiku paikalta ennenkuin on nähnyt minun menevän keittiöön, yleensä jopa tulee perässäni keittiöön, ja kun on nähnyt minun ottavan lisäsyötävää tai juovan hieman jotain makeaa mehua, vasta sen jälkeen Ressu suostuu menemään takaisin koriinsa. Ja yleensä Ressu tulee jo hyvissä ajoin. Kun olen sitten sokerini mitannut, on ollut totta mitä Ressu on yrittänyt minulle sanoa, eli sokerini ovat olleet matkalla alas! Nykypäivinä minun ei enää edes tarvitse mitata, jos olen kotona , Ressu ilmoittaa minulle jo hyvissä ajoin.

Luulen, että Ressun kyky liittyy koiran hyvään kykyyn haistella, ja ilmeisesti hengitykseni haju muuttuu hypon uhatessa toisenlaiseksi, tähän kuulema australialaistenkin tutkimus perustuu. Olisi kiva kuulla muilta diabeetikoilta, joilla on koira talossa, tapahtuuko tämä myös muiden diabeetikoiden ja heidän koiriensa välillä.