Reply To: Diabeteksen hyvä hoito

Home Forums Terveys-Hymy Diabeteksen hyvä hoito Reply To: Diabeteksen hyvä hoito

#21711 Ilmoita asiaton viesti
Pirkko
Member

Matti Tolonen:

TerveysHymy on ensimmäinen lehti, joka on kertonut suomalaisille benfotiamiinista. Tästä vitamiinista on nyt ilmestynyt erinomaisen perusteellinen katsaus Wikipediassa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Benfotiamiini

Sinulle, Matti, ensin kiitos onnitteluistasi ! Diabeetikoiden elämäntyylistä, minä olin 10-vuotias kun minulla todettiin diabetes. Tuossa iässä siitä tuli tavallaan helpommin uusi elämäntyyli, kuin jos vanhempana diabeetekseen sairastut, oli paljon helpompaa sopeutua uutteen elämänmuotoon. Olet hyvin oikeassa, kun sanot, että diabeetikko itse ns. oma lääkärinsä 24-tuntia päivässä, vuodesta toiseen. Näin minäkin olen asian tuntenut, tavallaan olen ainoastaan käynyt raportoimassa lääkärilleni tulleita tuloksia. Mutta, omasta puolestani voin sanoa kaikille diabeetikko-tovereille, että kun oikean kannan ottaa, diabetes ei rajoita elämää hirvittävästi. Minäkin olen perheeni kanssa matkustellut ympäri maailmaa, lentoajat useimmiten ovat olleet pitkät, mutta tällaisen matkan halutessaan tehdä, diabeetikko voi hyvin tästä puhua lääkärinsä kanssa ennen matkan tekoa. Olen itse huomannut, että pitkälle itään lennettäessa päivät tavallaan ovat pitempiä, eli pientä annostelua tarvitaan insuliinin suhteen, ja länteen päin lennettäessä asia on juuri toisinpäin, koska ovat ajassa jäljessä meidän kanssa. Lennon aikana olen testannut sokeriani, ja pitänyt laukussa varalla lisäsyötävää. Siis, diabeeteksen takia pitkän matkan teko ei lopu, valmistaudu vaan matkaan hyvissä ajoin hankkimalla oikeata tietoa. Samoin olen huomannut, että kuumissa maissa insuliinini tarve laskee, eli parasta ruveta heti tultua tarkkaamaan sokeriarvoja, ja säännöstellä insuliini tämän mukaan.

Ja vielä vitamiinivalmisteista, olen syönyt vitamiinin E lisäksi myös, kesät talvet, multivitamiini valmistetta, ja en muista enää, milloin minulla olisi ollut viimeksi esim. flunssa !