Reply To: Diabeteksen hyvä hoito

Home Forums Terveys-Hymy Diabeteksen hyvä hoito Reply To: Diabeteksen hyvä hoito

#21709 Ilmoita asiaton viesti
Matti Tolonen
Member

Kuulut niihin ihmisiin, jotka ovat jo varhain oivaltaneet itsehoidon tärkeän merkityksen. Vaikka terveydenhuollon ammattilaiset osallistuvatkin diabeetikon hoitoon, on hän kuitenkin itse se ainut henkilö, joka hoitaa tautiaan joka ikisenä päivänä, jokaisena tuntina, vuodesta toiseen. Tällöin kaikki uusi tutkittu tieto on tarpeen ja se voi olla suureksi hyödyksi liitännäistautien ennalta ehkäisyssä ja jarruttamisessa. Kuuntelin äskettäin radiosta Kuopion yliopiston professorin Leo Niskalan haastattelun diabeteksesta, ja hän totesi että uutta tietoa tulee nykyään niin paljon, että puoli vuotta siten julkaistu Käypä hoito -suositus pitäisi jo päivittää ajan tasalle.

Olin juuri yhteydessä kahden Rooman yliopiston lääkäreihin, jotka hoitavat diabeetikkoja, Toinen näistä lääkäreistä, Cristiano Giusti, on silmälääkäri ja P. Gargiulo on sisätautilääkäri. He ovat kirjoittaneet aivan erinomaisen hyvän katsauksen siitä, mikä diabeteksessa aiheuttaa silmänpohjamuutoksia ja kuinka niitä voidaan ehkäistä ja jarruttaa. He kirjoittavat muun muassa, kuinka juuri benfotiamiini -niminen vitamiini suojaa diabeetikon silmiä. Katsaus on vapaasti ladattavissa tästä linkistä:

http://www.biovita.fi/suomi/pdf/Giusti2008.pdf

Suosittelen tulostamaan artikkelin ja viemään sen tiedoksi omalle lääkärille seuraavalla vastaanotolla. On hyvin todennäköistä ettei oma lääkäri ehdi lukea kaikkia ulkomaalaisia tiedelehtiä, eikä hän näin ollen aina ole selvillä uusimmista tutkimuksista. Keskusteluissani suomalasisten kollegojen kanssa olen todennut, etteivät vielä tunne lainkaan benfotiamiinia, vaikka se on ollut käytössä jo yli 50 vuotta!