Reply To: Diabeteksen hyvä hoito

Home Forums Terveys-Hymy Diabeteksen hyvä hoito Reply To: Diabeteksen hyvä hoito

#21707 Ilmoita asiaton viesti
Pirkko
Member

Matti Tolonen:


· Jo yli 500 000 suomalaista potee diabetesta tai sen esiastetta. Sairastuneiden määrä voi kaksinkertaistua seuraavien 10–15 vuoden aikana.

· Diabetes jaetaan tavallisesti tyypin 1 ja tyypin 2 muotoihin. Nykyään esiintyy myös niiden välimaastoon sijoittuvaa tyypin 1,5 diabetesta eli epävarmaa taudin tyyppiä.

· Diabeteksen hoidon suorat kustannukset Suomessa ovat yli 1,6 miljardia euroa, ja ne kasvavat taudin yleistyessä. Vähintään kaksi kolmannesta kuluista koituu vältettävissä olevien komplikaatioiden hoidosta. HbA1C :n alentaminen 10 %:lla vähentäisi kustannuksia 40 %. Joka neljännen lisätaudin ehkäisy säästäisi vuodessa noin 440 miljoona euroa.

· Kohonnut verensokeri alkaa vaurioittaa kudoksia varhaisessa vaiheessa, jo ennen diabeteksen toteamista. Kun elinvauriot kerran ovat kehittyneet, niitä ei voida enää peruuttaa, ainoastaan jarruttaa. Siksi vaurioiden ennalta ehkäisy on hoidon A ja O.

· Diabeteksen hoidon tulee perustua neljään tukipilariin: terveelliseen ruokavalioon, säännölliseen kuntoliikuntaan, tarpeellisiin lääkkeisiin ja tutkittuihin ravintolisiin.

· Olen yhdessä tohtori Pentti Raasteen kanssa laatinut Hyvän diabeteshoidon oppaan, jonka ohjeet perustuvat neljän tukipilarin malliin: terveellinen ravitsemus, riittävä liikunta, tarpeellinen lääkitys sekä ravintolisät. Tohtori Raaste on itse tyypin 2 diabeetikko. Neuvonantajana meillä on ollut toinenkin tyypin 2 diabeetikko, nimittäin tohtori Timo Kuusela. Kumpikin hoitaa terveyttään niin kuin opettaa.

· Oppaan neuvot tähtäävät siihen, että diabeetikko oppisi hoitamaan itseään niin että lääkehoitoa tarvittaisiin mahdollisimman vähän tai ei lainkaan. Elämäntapamuutosten avulla voidaan vähentää liitännäistautien riskiä ja hillitä niiden etenemistä.

· Toivoisin keskustelua ja kokemuksia näistä seikoista. Oppaaseen voi tutustua maksutta verkossa:

http://www.biovita.fi/suomi/pdf/Diabetesopas.pdf

Minä olen ensi vuonna ollut insuliinia käyttävä diabeetikko 40 vuotta. Olen aina ollut tarkka lukemistani, eli olen testannut lukemiani säännöllisesti, hyvin hyvin harvoin lukemat ovat olleet lähellä 10, normaalisti verensokerilukemat ovat olleet 3-5 luokkaa. Katson mitä syön ja en koskaan ns. mene yli äyräiden syömisen kanssa, harjotan liikuntaa joka päivä, en ole ylipainoinen, ja ehkä tämän tuloksena minulla ei ole tähän mennessä löydetty mitään diabeteksesta johtuvaa lisäsairautta. Silmissäni ei ole todettu mitään muutoksia, ei myöskään jaloissani, kaikki tuntuvau pelaavan hyvin. Eli, kyllä minäkin suosittelen diabeetikoiden katsoa itsensä perään, kannattaa, sillä elämä on aivan toista ilman lisätauteja kuin lisätautien kera, eli itsestä huolehteminen on vaivan arvoista!